همه رانندگان باید با عملکردهای اصلی خودروها آشنا باشند و تمامی قوانین و مقررات را رعایت نمایند. یک راننده همچنین باید به داشبورد و پشت آمپر خودرو تسلط کامل داشته باشد و معنی تمامی چراغهای هشدار و دکمههای موجود را بداند. البته با وجود تکنولوژیهای مدرن متنوع در خودروهای امروزی شاید یاد گرفتن تمامی عملکردها در مدت کوتاه امری سخت باشد اما با گذشت زمان این موضوع بهتر خواهد شد.
در بخش مرکزی داشبورد خودروها کنسول مرکزی قرار دارد که معمولاً کنترلهای سیستم تهویه مطبوع یا کولر در آن قرار میگیرد و شما میتوانید جریان هوای ورودی به خودرو را کنترل کنید. احتمالاً شما برخی دکمههای این سیستم را میشناسید. دکمه A/C در صورت روشن بودن به معنی ورود باد خنک از دریچههای تهویه به کابین خواهد بود. نشان فن یا پروانه نیز میزان و شدت باد ورودی را تعیین میکند. حالت اتوماتیک یا خودکار همانطور که از نامش مشخص است باعث کنترل خودکار دمای کابین میشود؛ اما دکمهای وجود دارد که روی آن فلش دایرهای خلاف جهت عقربههای ساعت کشیده شده است. این دکمه با نام دکمه چرخش هوا شناخته میشود اما کاربرد آن چیست؟
وقتیکه این دکمه را فشار داده یا فعال کنید، وضعیت کابین خودرو برای سرنشینان بهتر خواهد بود. به منظور صرفهجویی در زمان جهت خواندن دفترچه راهنمای خودرو، ما بهطور اختصار کاربرد دکمه چرخش هوا در کابین را توضیح داده و زمانهای استفاده از آن را نیز شرح میدهیم. برای آنکه بدانیم دکمه چرخش هوا چهکاری انجام میدهد ابتدا باید بدانیم سیستم تهویه مطبوع داخل خودرو چگونه کار میکند. پس از روشن کردن خودرو و فشار دادن یا چرخاندن دکمه فن، هوا سریعاً از دریچهها وارد کابین میشود. اگر بخواهید شدت ورود هوا بیشتر شود میتوانید فن را روی تنظیم کنید. اگر از میزان خنکی باد ورودی راضی نباشید میتوانید دکمه A/C یا کولر را فشار دهید که سیستم تهویه مطبوع را فعال میکند. این سیستم هوا را گرفته و خنک میکند و سپس به کابین خودرو میفرستد. در این حالت شما میتوانید حتی محل ورود باد به کابین را کنترل کنید. باد از خارج یا داخل خودرو وارد میشود و اینجاست که دکمه چرخش هوا در کابین خودش را نشان میدهد.
زمانی که دکمه چرخش هوا در کابین غیرفعال باشد، هوای تازه از بیرون وارد خودرو میشود. هوا از مجرای هوای آزاد در بخش جلویی خودرو عبور کرده و وارد ورودیها و دریچههای تهویه میشود. زمانی که کولر روشن باشد، هوا بجای ورود مستقیم به کابین راهی سیستم خنککننده کولر میشود تا با دمای پایینتری وارد بخش داخلی خودرو شود. زمانی که هوا خنک باشد و اختلاف دمایی بین هوای داخل و بیرون خودرو دیده نشود، در واقع نیازی به روشن کردن کولر نخواهد بود و تنها کافی است فن را روشن و دکمه چرخش هوا را خاموش کنید.
همچنین بخوانید:
اما زمانی که دکمه چرخش هوا فشرده شده و چراغ مربوط به آن روشن شود، مجرای هوا بسته شده و هوا دیگر از بیرون وارد کابین نمیشود و بجای آن فن هوای موجود در داخل کابین را تصفیه میکند. در این حالت اگر کولر را روشن کنید، سیستم خنککن هوا را وارد کمپرسور کولر کرده و پس از خنک کردن راهی کابین میکند. در کل اگر دمای بیرون بیشتر از دمای کابین خودرو باشد، روشن کردن دکمه چرخش هوا اقدام خوبی خواهد بود. همچنین اگر میخواهید به سرعت کابین را خنک کنید یا رطوبت را پایین بیاورید از این دکمه استفاده کنید. همچنین با روشن شدن این دکمه دود، گردوغبار و بوهای نامطبوع بیرون خودرو وارد کابین نخواهند شد.
ظاهراً استفاده از هوای تصفیه شده کابین کاراتر از ورود هوای تازه از بیرون است. زمانی که هوا بسیار گرم است و شما از دکمه یاد شده استفاده نمیکنید، کولر خودرو برای کاهش دمای هوا به شدت تحتفشار قرار میگیرد و این کار شاید روی کارکرد آن اثر بگذارد و عملکرد خودرو هم کاهش یابد زیرا موتور خودرو برای حفظ عملکرد کولر مجبور است با شدت بیشتری کار کند. همچنین استهلاک قطعات کولر نیز در دمای بالای هوا افزایش مییابد. همانطور که گفته شد، زمانی که هوا دمای مناسبی دارد، بهتر است دکمه چرخش هوا در کابین خاموش باشد. روشن بودن این دکمه شاید باعث حبس هوای مرطوب در کابین شود و میکروارگانیسمهایی همچون قارچ در کابین رشد کنند که بیماریزا خواهند بود. همچنین زمانی که دمای بیرون خودرو پایین است شاید بخواهید این دکمه را خاموش کنید تا دسترسی بهتری به هوای تازه و جریان اکسیژن بیرون داشته باشید. هوای تصفیه شده و در گردش شاید میزان اکسیژن کمتری داشته باشد و در راننده و سرنشینان احساس کرختی و گیجی ایجاد کند.
در ماههای گرم تابستان، روشن کردن همزمان کولر و دکمه چرخش هوا در کابین سریعترین راه برای کاهش دمای کابین خواهد بود. همچنین در زمانی که از مناطق آلوده عبور میکنید و در ترافیک گیر کردهاید باید این دکمه را روشن کنید تا از ورودی هوای آلوده به کابین جلوگیری شود. نهایتاً همانطور که گفتیم خاموش کردن دکمه چرخش هوا در زمانی که به آن نیاز دارید باعث تحتفشار قرا گرفتن کولر خواهد شد. روشن کردن کولر باعث افزایش مصرف سوخت میشود و هرچقدر بیشتر تحتفشار قرار گیرد مصرف سوخت خودرو بیشتر خواهد شد. باید گفت این دکمه در اکثر خودروها وجود دارد اما اگر آن را در خودروی خود ندید راههای دیگری نیز برای تسهیل ورود جریان هوا به کابین وجود خواهد داشت. برای مثال شما میتوانید تمامی شیشههای خودرو و دریچههای ورود هوا را ببینید تا هوای آلوده وارد کابین نشود. همچنین میتوان بهصورت موقت استفاده از کولر را به حداقل رساند تا از ورود هوای گرم به کابین جلوگیری شود.